Je bedrijf groeit!

Als het goed gaat met je bedrijf, dan kom je vroeger of later voor de keuze te staan: je hebt te veel werk om in je eentje te doen, je hebt dus hulp nodig. Hulp krijgen kan op veel manieren. Een van de mogelijkheden is het aannemen van (tijdelijk) personeel.

Op dat moment ben je voor de wet opeens een werkgever en daar horen nogal wat plichten bij. Je moet natuurlijk je personeel betalen, maar over loon moet de werkgever o.a. loonheffingen afdragen. Je krijgt te maken met pensioenopbouw, doorbetaling van loon bij ziekte en soms ook met CAO-regelingen. In een aantal branches zijn de CAO’s algemeen geldend. Dus ook voor jou met misschien maar 1 werknemer.

Denk je over het aannemen van personeel, zorg dan dat je goed voorbereid bent.

Personeel nodig?

Er zijn meer mogelijkheden om hulp te krijgen in je bedrijf zonder dat je direct personeel moet gaan aannemen. Je kan bijvoorbeeld een aantal werkzaamheden uit gaan besteden aan andere bedrijven. Denk daarbij aan alle activiteiten die niet direct met de kern van je bedrijf te maken hebben. Voorbeelden zijn je administratie, maken van facturen, achter je debiteuren aanbellen als ze niet betalen, beantwoorden van je telefoon.