Administratie

Iedere bedrijf -klein en groot- krijgt er verplicht mee te maken: boekhouden! Voor veel beginnende ondernemers het stoffigste onderdeel van het ondernemerschap. Maar jammer genoeg,  je kan en mag er niet onderuit. De Nederlandse overheid verplicht alle ondernemers om een deugdelijke administratie te voeren. En als het dan niet leuk is, doe het dan op een manier die het minste ergernis oplevert.

Laten we eerst eens bepalen wat er allemaal bij je boekhouding hoort….

  • Alle bonnen die met je bedrijf te maken hebt, dus alles wat je koopt om je bedrijf tot een succes te maken. De belastingdienst bemoeit zich weliswaar niet met wat je koopt, maar je moet het ook niet te gek maken. Op het gebied van o.a. vervoer – de kosten van een zakelijke of privé auto- gelden er speciale regels. Zomaar alle kosten aftrekken mag dus niet altijd.
  • Alle inkomsten die je uit je bedrijf haalt. Als je facturen verstuurt, maken facturen onderdeel uit van je administratie. Maar ook wie contant betaald wordt moet bijhouden wat er aan geld binnenkomt.
  • Je bankafschriften
  • Een overzicht van je cash uitgaven/inkomsten
  • Je zakelijke agenda
  • Kladberekeningen en offertes die je uitstuurt
  • Je voorraden

Organiseer je administratie

Neem eens de tijd om je administratie te organiseren. Koop een ordner, een perforator en wat tabbladen. Verdeel je administratie vervolgens in:

  • De facturen die je uitstuurt
  • De facturen die je krijgt en per bank betaalt.
  • Je bankafschriften
  • De bonnen van alles wat je cash betaalt.
  • Je kas inkomsten

Nog niet perfect, maar het is al een stuk overzichtelijker dan je schoenendoos.